חשיבות הסינרגיה בשותפות עסקית

"סינרגיה היא פעולה משותפת של שני גורמים או יותר הנותנת תוצאה טובה יותר מצירוף פעולות כל הגורמים בנפרד" (מתוך ויקיפדיה). בעסקים, המשמעות של סינרגיה באה לידי ביטוי בשיתופי פעולה בין עסקים שמייצרים רווחיות מאוחדת גבוהה יותר מאשר חיבור הרווחיות של העסקים עצמם. סינרגיה ניתן להשיג במגוון רחב של אפשרויות. האלטרנטיבה הקיצונית נמצאת במיזוג בין עסקים. מיזוג זהו מצב שבו שתי הישויות חדלות להתקיים כישויות עסקיות עצמאיות ובמקומן נכנסת לפעולה ישות עסקית חדשה המכילה את פעילות שתי החברות ומוסיפה עליהן את הערך המוסף שמתקבל כתוצאה מחיבורן. אלטרנטיבות אחרות יכולות להתקיים באמצעות סוגים של שיתופי פעולה בין עסקים.

על מנת שתחול הסינרגיה חייבים להיות גורמים שמשותפים לאותם עסקים. גורמים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי במספר אופנים: ברמת השיווק (קהלי יעד דומים), ברמת התפעול (לצורך צמצום בהוצאות), ברמת מערך היצור (לצורך שיפור קו היצור), ברמת תהליכי היצור (לצורך ייעול ניצולת העבודה), ברמת הספקים (להעלאת כוח הקניה והוזלת העלויות) וכדומה.

לצורך ההמחשה, להלן מספר דוגמאות שמאפשרות מצב של סינרגיה. כמובן שאלו מהוות רק מקצת ממרחב האפשרויות הקיימות לשיתופי פעולה ויצירת סינרגיה אולם אלו יכולות להמחיש את הפוטנציאל הגלום בסינרגיה העסקית:

  • מיזוג של שתי חברות המתחרות בניהן עם מוצרים או שירותים דומים לטובת קהל לקוחות מסוים. זהו מיזוג קלאסי של שתי חברות שעושות למעשה את אותו הדבר – מייצרות את אותם מוצרים או מספקות את אותם השירותים עבור אותם קהלי יעד. מיזוג של חברות כאלו הוא פשוט יחסית ברמת העשייה עצמה. בנוסף, פוטנציאל ההתייעלות והשבחת הרווחיות גדול מאוד. פוטנציאל זה ניתן למימוש דרך צמצום ניכר של הוצאות התקורה כתוצאה מאיחוד משרות (בעיקר ניהוליות), צמצום הוצאות תקורה (הנהלת חשבונות, ביטוחים, הוצאות תקשורת וכדומה) צמצום שטחים (הוצאות שכ"ד, מיסי עירייה, הוצאות חשמל וכדומה) והעברת ידע ייחודי מאחת לשנייה לצורך התייעלות הדדית. בנוסף לזה, איחוד כזה יכול להוות משקל גדול הרבה יותר מול המתחרים וכן מול הספקים בכל הקשור להפחתת עלויות הגלם. בסופו של דבר, נקודת האיזון של החברה הממוזגת צפויה להיות נמוכה משמעותית מסכום נקודות האיזון של שתי החברות וזאת בעוד רמת ההכנסות אינה צפויה להיפגע לחלוטין.
  • מיזוג של שתי חברות משלימות. מיזוג כזה מקפל בתוכו אתגרים שנובעים מעצם השוני בין העסקים. מוצרים משלימים הינם מוצרים שונים. תהליכי היצור או אופן השירות שונים, כמו גם שיטות העבודה והניהול הרלוונטי להן, ולכן מיזוג בין חברות כאלו מצריך עבודת הכנה מורכבת יותר. ואולם, הפוטנציאל הסינרגי הגלום במיזוג כזה עשויה לעלות במקרים מסוימים אפילו על המקרה הקודם שכן היכולת של החברה הממוזגת להציע לקהל הלקוחות מגוון רחב יותר של מוצרים כולל חבילות שכוללות מוצרים משלימים מקפלת בתוכה פוטנציאל עסקי גדול מאוד.
  • חבירה עסקית לצורך שיווקי. חבירות כאלו קורות חדשות לבקרים בתחומים עסקיים רבים. חבירה כזו יכולה לבוא לידי ביטוי בהפניות הדדיות של לקוחות והיא יכולה להמשיך עד לכדי שימוש אקטיבי ברשימות התפוצה של חברה אחת לטובת החברה האחרת. ברור שלשיתופי פעולה כאלו פוטנציאל עסקי רב שכן כל אחת מהחברות יכולה ליהנות מפרי עמל רב שנים ועתיד השקעה של החברה האחרת.
  • משרד שיתופי לצורך צמצום הוצאות. גם סוג זה של סינרגיה בא לידי ביטוי במקרים רבים, בעיקר במשרדים נותני שירות כמו משרדי עורכי דין, רו"ח, יועצים וכדומה. במקרים כאלו חוברים שני עסקים לצורך אחד ויחיד והוא שכירה משותפת של מקום ולעיתים גם שירותי משרד. מהלך כזה מפחית את נקודת האיזון לכל אחד מהעסקים ובכך תורם לסינרגיה הכללית.