ייעוץ ארגוני לעסקים

השאירו פרטים

נציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

ייעוץ ארגוני לעסקים הינו תחום שבמסגרתו נבחנים הארגון, השיטות והתהליכים המתקיימים בו. מטרתו היא להביא לשינוי ושיפור המצב הקיים. לשאלה אם נכון להיעזר ביועץ חיצוני או פנימי יש מספר פנים…

ייעוץ ארגוני לעסקים הינו תחום מקצועי שבמסגרתו נבחנים הארגון, השיטות והתהליכים המתקיימים בו. מטרתו הראשונה של תהליך היעוץ היא לאבחן את המצב על מנת להביא לשינוי ולשיפור המצב הקיים, לייעל ולהצמיח את הארגון, וליצור תשתית ארגונית פוריה, איתנה וכמובן – כלכלית. רוב התהליכים בחברות ובארגונים נעשים בעזרתם, ובהתווייתם של יועצים ארגוניים חיצוניים. יועצים ארגוניים לעסקים הינם בדרך כלל בעלי תואר שני במנהל עסקים, מדעי ההתנהגות, הנדסת תעשייה וניהול או בעלי התמחויות ספציפיות כדוגמת סוציולוגיה ארגונית.

מתי נחוץ ייעוץ ארגוני?

יש שיאמרו שכל ארגון ובכל עת זקוק לייעוץ ארגוני לעסקים. ייעוץ ארגוני מסייע לארגונים להוביל תהליכי שינוי והתפתחות ולהתאים את עצמם למגמות הרווחות מחוץ לארגון. מאחר ובארגונים ומחוצה להם מתחוללים באופן טבעי שינויים כל העת, הרי שליווי נכון ומתאים עשוי להפוך שינויים אלו לתהליכים של צמיחה, התפתחות והתאמה מתמידים. שינויים בארגון, המצריכים היערכות מחודשת, עשויים להיות בעלי אופי שלילי או חיובי, כמו: תחושת שחיקה גוברת של העובדים או השותפים בחברה, אינטראקציות ויחסים בעיתים ונפיצים, קונפליקטים וסכסוכים תכופים בארגון, בעיות בתקשורת בין מחלקות ואגפים, שינויים מבניים הנחוצים לשם צמיחת הארגון, היעדר צמיחה מספקת או אי עמידה בתחזיות וביעדים ועוד.

ייעוץ ארגוני לעסקים נחלק לשני תחומי התמקדות עיקריים: ייעוץ הממוקד במשאבי האנוש בארגון וייעוץ הממוקד בשיטות העבודה ובמערכת התפעולית והאדמיניסטרטיבית. התהליך שמתמקד באנשים בארגון בוחן את כלל האינטראקציות הבינאישיות. תהליכים כמו גיוס עובדים, הכשרה וליווי מנהלים ובעלי תפקידי מפתח, הנעת עובדים, פיתוח מנהיגות, תקשורת בתוך הארגון, בניית צוותים ועוד. התהליך שנוגע בתחומי התפעול והשיטות מתמקד ביצירה ובהטמעה של תרבות ארגונית, יצירת נהלים וגיבוש חזון, תהליכי עבודה נכונים ושימור והעברת ידע בארגון, שינויים מבניים נחוצים, בניית תכניות לצמיחה, מיזוג ורכישה של מחלקות, אגפים, חברות ועוד.

מה עדיף – ייעוץ חיצוני או פנימי?

ארגונים רבים מעדיפים להזמין יועץ ארגוני חיצוני כזה המסוגל להבין תהליכים, אירועים ושיטות עבודה, כאלו אשר לאדם המעורב מתוך החברה יהיה קשה לראותם. בהקשר זה נכון יהיה להיעזר במשפט העממי הקובע כי "אורח לרגע רואה כל פגע". יועץ ארגוני שהינו חלק מן המערכת הארגונית צפוי להיות מעורב רגשית, טכנית ותוכנית בתהליכים רבים ועל כן, יכולת האבחון, ההתבוננות והדיוק שלו, ובהמשך המלצותיו, עשויות להיות מוטות ומרובות "כתמים עיוורים".

עם זאת, היתרון של יועץ פנימי טמון בכך שהוא מכיר מקרוב את מבנה המערכת הארגונית ואת אנשי החברה והאינטראקציות ביניהם, ומביא עמו לתהליך ידע רב ערך וניסיון שלא יסולאו בפז. בנוסף, עבודתו ושהותו הקבועה מאפשרות תהליך רצוף, מעמיק וממושך, תוך התאמות והבניות ייחודיות לאנשים ולמערכת. ביכולתו לייסד בארגון תהליכים של מעקב, ביקורת, הערכה וחידוש שאינם מצויים בדרך כלל בתחומי סמכותו ויכולתו של יועץ חיצוני המגיע לפרק זמן קצר וממוקד.

גישת השילוב

לעתים נראה, כי הדבר הנכון ביותר לארגון הוא לנקוט בגישה משולבת, שבה אחד מאנשי הארגון שהינו בעל מקצוע בתחום החשיבה וההתנהגות הארגונית יהיה זה שינהל את תהליך השיפור וההתייעלות הארגונית בעוד התהליך בכללותו יועבר על ידי יועץ חיצוני לארגון. בתהליך שכזה, היועץ הפנימי, שהיכרותו עם הארגון טובה, יהיה זה שיהיה אמון על הגדרת הצרכים, התכנון והיעדים של התהליך, ובהמשך ידאג לשילוב ההמלצות וליישומן בארגון. תהליך משולב שכזה עשוי להיות ממושך יותר ומעמיק בהרבה מתהליך המנוהל על ידי איש מקצוע חיצוני בלבד, שעם סיום עבודתו, "נעלם" מן השטח ולעתים נעלמות יחד איתו גם הרוח החדשה, ההנעה, המסקנות והדרכים ליישום ולשיפור.

מה התפקיד של יועץ ארגוני?

יועץ ארגוני הוא בין בעלי התפקיד החשובים בכל ארגון. הוא זה האחראי, בין היתר, על איתור בעיות שונות הקשורות למסגרת העבודה, סכסוכים ברמות שונות ואי שביעות רצון, כאשר לאחר איתורם עליו למצוא את הדרכים לגשר עליהם. היועץ הארגוני יכול לסייע לכל ארגון, לכל עסק, בניהול נכון ובהתייעלות בעבודה. תפקידו כולל, בשלב המקדים, קיום פגישות עם גורמים שונים, ניתוח שורש הבעיה או שורש הסכסוך הקיים ומציאת פתרון רלוונטי, העונה על כל הצרכים הקיימים.

לשם מה זקוקים ליועץ ארגוני ומה הוא מציע במסגרת שירותיו?

ליועץ ארגוני תפקיד נרחב. בין אם לצורך הבראת חברות, בין אם לצורת הבראת עסקים בסדרי גודל שונים, היועץ הארגוני יכול לסייע במצבים רבים. על מנת להפיק את המרב משירותיו, חשוב להבין מהי מטרת הפנייה אליו והאם היועץ אכן יכול לסייע בפתרון הבעיה. היועץ עוזר בתהליכים המתקיימים בעסק או בחברה, תהליכים של שינוי ושל צמיחה. הוא עוזר לאחד, למשל, בין מחלקות שונות במידת הצורך, הוא עוזר בהקמתן של חדשות ועוד. הוא יכול לספק מענה לאנשי מפתח בארגון ולתת להם יעוץ אישי, כמו גם הדרכה, כיצד לפעול נכון. יועץ ארגוני יכול לעבוד באופן קבוע בחברה או בעסק או לשמש כמענה זמני בלבד. לרוב הוא מלווה תהליכים ממושכים, אך במקרים מסוימים הוא נקרא לצורך מתן סיוע נקודתי בעניין אחד בלבד.

כדי ליהנות מהיתרונות הרבים שמביא אתו היועץ הארגוני לעסק או לחברה ולהפיק משירותי ייעוץ ארגוני לעסקים שהוא מציע את המיטב, חשוב לשתף אתו פעולה וגם לשמור על פתיחות מחשבתית. פעמים רבות היועץ הארגוני, ובעיקר במצבים של הבראת חברות או הבראת עסקים, מציג מראה לא נעימה מול נציגי הארגון, מראה שבו נראה מצב לא תקין של התנהלות, האחראי לבעיות ומשברים רבים. התנגדות לכך וחוסר שיתוף פעולה מהלוקחים בכך חלק עשוי לפגוע בתהליך וביכולת לתקן ולשפר את המצב. יועץ ארגוני נדרש להיות אובייקטיבי, כנה וגם שקוף. דבריו לא תמיד נעימים לאוזן, אך חשוב לשמוע אותם ולפעול בהתאם. יש להקדיש לו את הזמן הראוי לכך ובמידת הצורך גם להקצות לו משרד או חדר, שבו יוכל לנהל את פגישותיו וחלקים נכבדים מההליך.

הצורך בשיתוף פעולה כתנאי להצלחתו של התהליך

עבודתו של היועץ הארגוני מתמקדת בתהליך הייעוץ. בבחינת המשבר, הבנת הבעיות שלצורך פתרונן הוא הוזמן ומתן המלצות כיצד להתמודד איתן נכון. יחד עם זאת, האחריות להצלחתו של התהליך, להבראת החברה או העסק, מוטלת על העובדים במקום ועל בעלי התפקידים הבכירים שבו. לרוב, הבכירים הם אלה שמקבלים את ההחלטות החשובות ביותר בעסק או בחברה, וכדי להצליח בתהליך ההבראה ובהתמודדות עם המשבר, עליהם להתייחס להמלצותיו של היועץ ולהוציא אותן אל הפועל. עבודה משותפת בין היועץ הארגוני לחברים בארגון (בעלי התפקידים השונים) הכרחית לטובת הצלחתו של התהליך וחשוב שתעשה לאורך כל הדרך – משלביה הראשונים ועד לאחרונים בה, כאשר משיגים את המטרות ופותרים את המשבר, את הסכסוך.

על חשיבות הפנייה ליועץ ארגוני מקצועי

חשוב מאד לפנות ליועץ ארגוני מקצועי ומנוסה. יועץ כזה מכיר היטב את האופן שבו פועלים ארגונים, חברות או עסקים, מכיר את הדינמיקה הפנימית המאפיינת אותם וגם יודע לזהות במדויק מצבים של משבר ובעיות שונות, המעכבות את התפתחותו של העסק, את התקדמותה של החברה. יועץ ארגוני כזה יידע כיצד להנחות את בעלי התפקידים, יחשוף אותם לכלי ניהול נכונים ויספק פתרון, העונה בצורה מדויקת על הצרכים הקיימים.

"כמעט הצלחתי" – המדריך שיעניק לך תובנות להסרת ה"כמעט" ולהצלחת העסק שלך!

אני רוצה לקבל את המתנה

דילוג לתוכן