איך בונים תוכנית עסקית?

לכל מהלך עסקי משמעויות מרחיקות לכת. תכנון לא נכון, יגרום לבעליו התפוגגות של החלום במקרה הטוב, במקרה הרע השקעתו תרד לטמיון, ובמקרה הרע מאד, תביא לקריסה כלכלית. תכנון מקצועי יצמצם את הסיכונים...

שלב ראשוני- בחינת התנאים הקריטיים להצלחה

לכל עסק, בכל תחום, יש מספר תנאים קריטיים שאמורים להתמלא על מנת שהיוזמה תצליח. האם אתם יודעים מהם? האם אתם עומדים בהם? בחינת התנאים הינה קריטית להצלחת המיזם.

לכל מהלך עסקי משמעויות מרחיקות לכת. תכנון לא נכון, יגרום לבעליו התפוגגות של החלום במקרה הטוב, במקרה הרע השקעתו תרד לטמיון, ובמקרה הרע מאד, תביא לקריסה כלכלית. לעיתים, אם מתגלה שלא ניתן לעמוד בתנאים אלו אסור יהיה לצאת לדרך. זהו שלב של "טרום תוכנית עסקית" – איתור התנאים הקריטיים, בדיקה האם היזם עומד בהם ואם לא ואיזה שינוי נדרש על מנת שכן יעמוד בהם. בהעדר שלב זה, אין לתוכנית העסקית כל ערך.
ואולם לאחריו ניתן לגשת לבניית תוכנית עסקית ממוקדת, מקצועית ובעלת סיכויי הצלחה גדולים באופן ניכר.

תוכנית עסקית – מהי?

תוכנית עסקית היא סוג של מפה. נכון, לא נמצא בה כבישים, ערים, יערות ונחלים כפי שקיימים במפת דרכים, אבל היא עובדת באותה שיטה ומשמשת לאותו צורך: להגיע מנקודת המוצא ליעד בלתי מוכר בדרך המהירה, הנוחה, הבטוחה והמתאימה לנו ביותר. תוכנית עסקית היא גם סוג של תנ"ך. ספר שניתן להיצמד אליו החל משלב הקמת העסק ועד לתפעולו השוטף. היא כתובה בשפת העסקים, כוללת מונחים תפעוליים ואופרטיביים, מגדירה סדרי עדיפויות, קובעת עיתוי, וחוזה את תוצאות הפעילות העתידית בשפה המשותפת ליזמים, לבעלי עסקים, למשקיעים, בנקים ועוד.

איך בונים תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא משימה משותפת. תפקידך הוא לספר לנו על המטרות שלך. תפקידנו – לשאול את השאלות הנכונות, להבין, להקשות, להסביר, ולהוביל את סיעור המוחות. לאחר מכן ניתן לקבוע את הנחות יסוד, לאתר נתונים רלוונטיים, להתוות תוכנית פעולה, לנתח תרחישים, לחזות את הרווח והפסד ותזרימי המזומנים העתידיים, לקבוע את מסגרות המימון הנדרשות ליישום היוזמה, ועוד. התוצאה תהיה תוכנית מקיפה ומקצועית, ערוכה לפי כללים ותקנים חשבונאים, שנדרשים לצורך מעקב ולצורך הוצאתה לפועל, גיוס משקיע או קבלת מימון בנקאי.

מטרות תוכנית עסקית

– תוכנית עסקית להקמת עסק חדש
– תוכנית עסקית לפיתוח פעילות חדשה בעסק קיים
– תוכנית עסקית לתכנון התייעלות והיחלצות ממשברים
– תוכנית עסקית לגיבוש אסטרטגיה
– תוכנית עסקית ליצירת שיתופי פעולה עסקיים
– תוכנית עסקית לגיוס משקיע או שותף
– תוכנית עסקית לגיוס מימון בנקאי
– תוכנית עסקית לרכישת חברה קיימת
– תוכנית עסקית ליישוב מחלוקות בין שותפים
תוכנית עסקית – מפגש התמחויות ייחודי

תוכנית עסקית היא נקודת מפגש של מספר התמחויות. היכולת לשלב כל אחת מהתמחויות בתוכנית העסקית, במינון ובמקום הנכון, היא הגורם המרכזי להפקת תוכנית עסקית איכותית. ההתמחויות הנדרשות לצורך הצלחתה של תוכנית עסקית מוצלחת כוללות כלכלה ופיננסים, שיווק ומכירות, מימון ובנקאות, הנדסת תעשייה וניהול, טכנולוגיה ואינטרנט וחשבונאות

ואולם, כל אלה חשובים, אך אין בהם די. אם ניתן לכולם ביטוי חופשי בתוכנית העסקית, התוצאה תהיה בלתי מספקת, ואף יכולה להיות הרסנית. הנייר, הרי, סובל הכל. משקיעים וחשבון הבנק – לא. ולכן, המצרך הנדרש ביותר לצורך הצלחתה של תוכנית עסקית הוא ניסיון עסקי מעשי.

תוכנית עסקית – מה היא כוללת?

לתוכנית עסקית אין פורמט אחיד. לכל תוכנית יש מטרה ותקציב משל עצמה ואליהם יש להתאים אותה. היא יכולה להיות ארוכה ומפורטת, ועדיין לפספס את המטרה. היא גם יכולה להיות קצרה ותמציתית, ולהיות מבריקה.תוכנית עסקית כוללת, בין היתר, את המרכיבים הבאים:

1. תמצית מנהלים – תאור קצר מאד של הרעיון, סיכויי הצלחתו, תאור השוק, תמצית תחזית רווח והפסד, תחזית תזרים מזומנים, נתוני החזר השקעה ושיעור התשואה על ההשקעה.

2. תאור המוצר/שירות – תאור מילולי מפורט של המוצר; המוצר כמענה לצורך; תאור מוצרים דומים ונתוניהם

3. תאור השוק – גודל השוק ומאפייניו; סקירת מתחרים ותחרות; הגדרת קהל היעד; התפתחות השוק ומגמות

4. תוכנית שיווקית – הגדרת יעדים; מיצוב ומיתוג; ניתוח איומים, הזדמנויות, יתרונות וחסרונות; קביעת אסטרטגיה; תוכנית שיווקית אופרטיבית; תמחור בהתאמה לקהל היעד; קביעת תקציב השיווק

5. ניתוח הכנסות והוצאות – הגדרת הוצאות קבועות והוצאות תקורה; הגדרת הוצאות משתנות; הצבת יעדי רווחיות גולמית ותפעולית; תמחור המוצר/שירות

6. ניתוח נקודת איזון – קביעת הנחות יסוד, עריכת מבחני רגישות

7. הכנת תחזית רווח והפסד (חודשית, רבעונית, שנתית ורב שנתית)

8. ניתוח תזרימי מזומנים והשקעות – תרגום התוצאות לתזרימי מזומנים; כימות ההשקעות ההתחלתיות בהון ובעלויות הקמה; קביעת מסגרת המימון הנדרש; הגדרת מקורות המימון

9. תוכנית פיננסית – ניתוח ממצאי רווח והפסד ותזרים מזומנים; חישוב תקופת החזר ההשקעה; קביעת מסגרות המימון ויכולת פירעון חוב; הצגת ענ"נ (NPV) ושת"פ (IRR)

לאילו עסקים מתאימה תוכנית עסקית?

כעיקרון, לכל עסק באשר הוא מומלץ שיהיה לו תוכנית עסקית מסודרת, גם לבנקים, סטארטפים, מסעדות, אפליקציות ובתי מלון! לא רק לעסקים ״הקטנים״ לכאורה.

"כמעט הצלחתי" – המדריך שיעניק לך תובנות להסרת ה"כמעט" ולהצלחת העסק שלך!

 

שתפו ברשתות חברתיותShare on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Tumblr
Tumblr
Share on LinkedIn
Linkedin